CREATINE

 Creatine wordt gedeeltelijk aangemaakt door je lichaam. Echter betreft dit ongeveer de helft van je dagelijkse verbruik. De andere helft komt vanuit je voeding. Vooral vlees en vis bevatten creatine. [18,19,20] Bovendien tonen onderzoeken aan dat onder andere het geheugen bij vegetariërs significant verbeterd tijdens gebruik van supplementen, terwijl dit bij omnivoren niet het geval is [21]. Ook in een tweede studie blijkt een significante verbetering onder vegetariërs in zowel werkgeheugen als intelligentie ten opzichte van de placebo groep. [22] Dit duidt in combinatie met de gegevens over aanmaak op inname tekort aan creatine. Een wat oudere studie ondersteunt dat ook en meldt dat normale referentiewaarden voor creatine, creatinine en carnitine lager zijn voor vegetariërs.[23]

Bronnen:

[18] https://nl.wikipedia.org/wiki/Creatine
[19] https://www.gezondheidsnet.nl/bewegen/creatine-voor-meer-kracht-en-energie
[20] https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/148083-de-werking-van-creatine.html
[21] https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/influence-of-creatine-supplementation-on-the-cognitive-functioning-of-vegetarians-and-omnivores/E2D37729902DDFA6CFC85767AD0421FC
[22] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1691485/
[23] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2758659