LANGE KETENS OMEGA 3 (DHA EN EPA)

omega 3 vetzuren zijn enorm belangrijk voor onze gezondheid. Wij kunnen deze stoffen niet zelf aanmaken en moeten deze binnen krijgen via voeding.

Lange ketens omega 3 ALA komt vanuit plantaardige bron. De DHA en EPA komen voornamelijk vanuit dierlijke bron. Het komt voor in zeegroenten zoals alg maar dusdanig minimaal dat dit alleen via een algenoliesupplement voldoende is in te nemen. Onderzoeken tonen aan dat onder vegetariƫrs ongeveer 30% en onder veganisten zelfs tot 50% minder DHA en EPA worden gevonden in het bloed. Hierdoor kan ook de balans tussen de ALA en DHA en EPA verstoort worden. DHA is echter van belang voor onder andere hersenen, geheugen, gedrag, tegen alzheimer, en helpt tegen hart- en vaatziektes. [9,10,11,12,13]

Bronnen:

[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25369925
[10] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18305382
[11] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19500961
[12] https://www.mja.com.au/journal/2013/199/4/omega-3-polyunsaturated-fatty-acids-and-vegetarian-diets
[13] https://naturafoundation.nl/monografie/Omega-3_vetzuren_DHA.html